lördag 26 juni 2010

Kaffe

Kaffe är något jag blivit mer eller mindre beroende av. Efter de första trevande kopparna under universitetstiden, för att hålla sig vaken, har det accelererat. Först i mängd, men sedan mer och mer i kvalitet.

När det riktigt tog fart var när jag gick på en kaffeprovning. Jag fick då prova riktigt gott kaffe. Jag lärde mig om vikten av färska lätt rostade bönor. Johan&Nyström har blivit ett uppskattat, om än dyrt kaffe. Espressoskolan har blivit en god vän också.

Men jag är samtidigt för bekväm för att köra hela processen själv. Allt från malning, till skumning blir ofta komplext. Min lösning har blivit en automatisk espressomaskin. Med den lyckas jag få riktigt bra kaffe hela tiden. Det kanske inte blir lika perfekt som med en manuell, men jag slipper variansen med att hälften av espressona blir usla. Rekommenderas, med andra ord. Så får du bra kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar